Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jak jsem se rozběhla, až když uletěly… vosy

Jako správná „slovanská žena“ jsem nikdy nepatřila mezi sportovce. Kombinace těžkého těžiště a slabých ručiček mě, věru, nepředurčovaly k vrcholovým výkonům v žádném ze známých sportů.

Hodiny tělocviku, zvláště pak ty s gymnastikou či atletikou, mě stály hromady slz a ponížení. Ve 3. ročníku gymnázia jsme na tento předmět dostali postarší učitele, do chvíle předtím trenér vrcholového dorostu. Okamžitě se zhrozil nad pohybovou úrovní naší dívčí sestavy. Dle svého slibu zahodil  osnovy a nutil nás se zkrátka hýbat a vypadat u toho jako dámy. U mé osoby, přiznám se, bez výsledku, ale semínko, semínko sebedůvěry a pocity, že by to mohlo jít, to zasel…

Běh byl pro mne dlouho nedosažitelnou metou. V kraji plném pískovcových skal a převýšení jsem se sice k několika pokusům donutila, ale... Špatné boty (na výběr bylo z tenisek a pionýrek), nelichotivé tepláky, plandavá trička. Potom také mé dislokované klouby kyčelní a kolenní a čerstvý úraz bederní páteře. A v neposlední řadě i holčičí pocit ještě větší méněcennosti, když jsem se, zpocená, bez dechu, s obličejem barvy sedací části paviána, pohybovala svým rodným městem a jeho bezprostředním okolím…. To vše byly důvody, proč jsem se vystavovala ponížení především v rámci rodiny.

Moje rodina (kterou tvoří samí krásní štíhlí lidé), zvláště moje štíhlá maminka, často se smíchem vzpomíná, jak jsem se v pubertálním věku snažila s nadbytečnými kily bojovat. Posilovny ani posilovací stroje nebyly (tedy krom čínek a siliče ála správce pivovaru v Postřižinách). A i kdyby byly, neměla bych na ně. Vrcholem tehdejších rad byly klasické sklapovačky. Takže jsem, když celý byt usnul, zabalila své tělo do igelitů, nejprve skákala na švihadle a potom do úmoru provozovala sedy lehy, sklapovačky a rozbíjela si obličej o zem při pokusu o kliky. Zpocená do posední nitky jsem se potom plížila zkulturnit do koupelny.

Jak čas plynul, vystřídala jsem snad všechny módní trendy (aerobic, body styling, kalanetiku, jogu, ale i pilates a power jogu). Všemi jsem si, jak věřím, budovala svalový korzet, který suploval výhřezy dvou bederních plotýnek (pouhých 8mm každý). Jak čas plynul, ocitala jsem se v různých stupních kondice, ale i obezity.

Když jsem potkala svého muže, přesvědčil mě k tomu, že jsem s ním několikrát vyběhla (do terénu, samozřejmě). Taky jsem přečetla pár chytrých knih o běhání a stravě kolem něho. Bohužel pro běhání v okamžiku, kdy jsem tomuto životnímu stylu (ano, stylu, to není jen sport) propadla, ejhle, začal se ve mně klubat nový život. Ono klubání mě na pár měsíců připláclo na gauč a na dalších několik měsíců na sto procent zaměstnalo a pohltilo. Ale později už mě svrbělo celé tělo, bylo třeba vyběhnout.

Vážně jsem si myslela, že to zvládnu už před rokem (viz mé blogy), ale zastavily mě ne-přízemnosti. Působení mé (nemalé) nadváhy na mé již  i itak dislokované klouby, několikatýdenní střevní indispozice a pak už zima. A samozřejmě náš synek, mamánek. Přiznávám, vše dohromady mě dokonale demoralizovalo.

Letošní jaro mě opět přistihlo ve stavu chtění vyběhnout, ale má sebedůvěra byla… podkopána. I tak jsem tedy začala jezdit na kole a chodit. Doufala jsem, že má kila poletí dolů a má kondice nahoru. Letní výzva mě jen utvrdila v tom, že mé snažení bude prospěšné i všeobecně a vážně jsem uvažovala o tom, že budu tyto, na kole ujeté a svižně prochozené, kilometry vydávat (po domluvě) za ty běhací.

A tak jsem -poslední červnový týden- vyrazila a vydala se rychlou chůzí kolem nedalekého rybníka. Přesně v okamžiku, kdy jsem byla zhruba 2,5 km domu, volá mi manžel, špatně předstírající klid. „Prosím Tě, kde máš Fenistil kapky? Šli jsme k lesu, malý si tam hrál na louce, kde jezdí pionýry. Najednou křik, vyletěly vosy a … no… dostal celkem 7 pigár. Ale neboj, plakal jenom chvíli. Pomazal jsem mu to gelem, ale pořád mi to přijde málo.“ Tak jsem mu poradilo, kde jsou kapky. Domluvili jsme se, že malého dá do bazénu, aby se ochladil, a že mu rozpustí půlku kalciové tabletky.

Chtělo se mi se rozletět a být tam s nimi. Náš, jinak zdravý, chlapeček byl v ohrožení a já tak šílenou dálku od něj. Tolik jsem chtěla běžet s větrem o závod a být tam, jako v pohádkách, „než se naděješ“. No já se nadála… totálního přimražení. Jako by mi někdo na hlavu přilepil tunovou cihličku, jako by mi nohy vrostly do země. Srdce se rozběhlo jako o závod a já věděla, že teď se prostě nerozběhnu. Krok za krokem jsem šla plynuleji, krok za krokem jsem zrychlovala. Musela jsem vypnout mozek, protože si, syčák, vymýšlel jeden katastrofický záměr za druhým…

Nebudu děsit čtenáře, když jsem došla, čekali mě doma spokojení muži mého života (včetně nejstaršího syna-medika). Všetečkovy „šrámy z boje“ už připomínala jen maličká zarůžovělá místa vpichu.

Ale ve mně zůstal ten pocit. Ten, že už nikdy nechci být neschopná doběhnout. Že už nikdy nechci nevěřit svým svalům. Že už nikdy nechci stát pouhé 2km od svého dítěte a nebýt schopná být u něj, než se naděje. Už nikdy.

A tak běhám.. už skoro měsíc obden. Pokaždé o něco dále, lépe anebo alespoň pohodověji. Už mám i ten pocit deficitu, když to nevyjde.

Běhám s pocitem, že se nesmím zranit, že se nesmím zastavit,  že si nesmím sama sobě ukrást své předsevzetí, svou misi, svou motivaci. Kdoví, třeba bych se pak už nerozběhla. A to fakt nechci....

Omlouvám se, zachází sluníčko na nebi, ukládáme to naše malé sluníčko a já… já musím běžet a načerpat svou další dávku endorfinu a sebedůvěry…

Jo a už jsem oblékla 20 let staré šaty, heč!

Autor: Dáša Stárková | pátek 22.7.2016 19:30 | karma článku: 19,54 | přečteno: 387x
  • Další články autora

Dáša Stárková

Ne, maminko, tyhle boty mi nekupuj

slyším přes regál prodejny s obuví. A nechtěně slyším i přemlouvání maminky. Argumenty jako kvalitní podrážka, nepromokavé, užiješ je. A současně i téměř plačtivé odmlouvání čerstvě vyčáplého náctiletého syna. A zažívám deja vu

16.4.2023 v 12:45 | Karma: 29,62 | Přečteno: 978x | Diskuse| Ostatní

Dáša Stárková

Vnesme advent i do výběru prezidenta

Ve svém předchozím blogu jsem vyjádřila zklamání nad DN, ale současně opakuji, že ji zvolím, bude-li ve druhém kole místo mého favorita. Nyní prosím. Pojďme nehanit protikandidáty a namísto toho chvalme svého favorita, vysvětlujme

7.12.2022 v 15:02 | Karma: 15,06 | Přečteno: 353x | Diskuse| Ostatní

Dáša Stárková

Proč v mých očích jediná skutečná kandidátka na prezidenta klesla

Aby bylo jasno, píši o paní Nerudové. Přiznávám, v době, kdy kandidaturu zvažovala, podporovala jsem ji. Imponovala mi představa, že bychom měli prezidentku, jako na Slovensku, dámu, která by důstojně reprezentovala naši zemi.

3.12.2022 v 23:11 | Karma: 40,20 | Přečteno: 4755x | Diskuse| Ostatní

Dáša Stárková

Kam se poděla ohleduplnost aneb v roušce exotem

Kovidová epidemie zaplať Bůh zažehnána, restrikce pominuly, život se navrací do starých kolejí. Bohužel do těch starých. Tatam se poděla ohleduplnost, na to, co životy chránilo, je považováno za omezení, jejich nositelé za exoty.

2.12.2022 v 21:41 | Karma: 26,31 | Přečteno: 1251x | Diskuse| Ostatní

Dáša Stárková

Dušičkové pošli to dál aneb je to o lidech

Nepatřím mezi příkladné návštěvníky míst odpočinku mých předků. Nežiji poblíž žádného z nich, a tak často hřbitovy navštěvuji spontánně, nepřipravená. Místo toho vzpomínám a komunikuji s nimi při každém zapálení svíčky,

30.10.2022 v 11:10 | Karma: 19,47 | Přečteno: 352x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Medaile z policistova hrobu nosil zloděj jako ozdobu klíčenky. Odhalila ho DNA

26. dubna 2024  15:36

Policie dopadla zloděje, který v říjnu roku 2022 v Ostravě-Vítkovicích ukradl dvě medaile z hrobu...

Danko dostal za nabouraný semafor pokutu a zákaz řízení. A šel zametat

26. dubna 2024,  aktualizováno  15:10

Předseda Slovenské národní strany (SNS) Andrej Danko oznámil, že dostal pokutu 900 eur (zhruba 22...

Policie navrhla obžalovat za podvod dva rusínské aktivisty s vazbami na Zemana

26. dubna 2024  15:05

Policie navrhla obžalovat dva proputinovské rusínské aktivisty Mychajla Ťaska a Vasyla Džuhana z...

Nejdřív spor o Green Deal. Sliby politiků pak převrátila umělá inteligence

26. dubna 2024  5:42,  aktualizováno 

Tématu Green Dealu a jeho možné revize se věnovali kandidáti pro volby do Evropského parlamentu v...

Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO
Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO

Každý den po celý tento týden můžete vyhrávat jedinečné dárky od značky BEBELO.

  • Počet článků 334
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1785x
Jsem máma 3 dětí dvou generací. Chci psát o všem, co mne přiměje k zamyšlení, nadchne či rozhořčí. Jsem učitelka i věčný student. Miluji svou rodinu.