Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Ach to mytí oken. Rodinné etudy.

Blíží se Vánoce a pocit nás, praštěných hospodyněk, že Ježíšek nepřijde, když nebude doma naklizeno, načančáno a voňavo. Tak jsem se pustila do mytí oken a nedbala, že jsem po nemoci a braní antibiotik. Zákonitě přišla migréna.

Nebudu vás zdržovat podrobnostmi, koneckonců byl to ten stupeň migrény, při které ještě zabírají pilulky, kdy se nemusím uložit do horizontální polohy na ztemnělou samotku a bát se závanu vzduchu i náznaku pohybu, abych nebudila permoníčky s těmi děsně ostrými kladívečky, se kterými se prokousávají mou mozkovou hmotou s kadencí a přesností zubařské vrtačky.

Jen jsem se tedy usadila, snažila se nevnímat, jak mi vlnění šedé kůry mozkové způsobuje mořskou nemoc, poslouchala žvatlání synka a snila jsem či vzpomínala na to, jak mytí oken (nejen to předvánoční) v naší rodině přinášelo okamžiky málem tragické, tragikomické, komické a osudové.

 

Maminka

Snad nejděsivější případ v naší rodinné historii. Vyrůstala jsem v bytě, kde byly vysokánské místnosti a potažmo i okna. Ta byla poctivá, špaletová, dvojatá, s vrchním okýnkem, tak zvanou ventilačkou. Moje maminka je hospodyně každým coulem. Kam mi paměť sahá, vždy vytvářela čisťounko a útulno. Maminka vládne uměním vyrobit z prdu kuličku a ještě ji načančat tak, že ztělesňuje domov. Když mi bylo 6 a půl, přišel na svět, na začátku prázdnin, bráška a rodiče mě odvezli k babičce. Prý jen na týden či dva, aby toho maminka neměla tolik. Ve skutečnosti  jsem tam pobyla déle. Až po letech jsem se dověděla, proč. Maminka se totiž, asi 2 týdny po návratu z porodnice, rozhodla, že umyje okna.

Snad byla ještě zesláblá po porodu, snad dostala závrať, snad jí zasvítilo sluníčko do očí, snad bylo po letním dešti či se malý bráška zavrtěl v povijanu a maminka ztratila koncentraci a rovnováhu. Zkrátka něco se stalo a mamince se smekla noha a propadla ven z okna.

Zůstala viset na parapetu ve třetím patře. Dole betonem vylitý dvorek s klepadlem (tedy ne že by to při té výšce hrálo nějakou roli), daleko široko nikdo známý, tatínek v práci, já v Praze, na posteli v pokoji budící se miminko.

Záhy si jí všimli řemeslníci z nedaleké stavby. Jednoho poslali telefonovat pro pomoc a ostatní popadli slamníky ze svých postelí v maringotce a začali je klást na sebe pod okno a svazovat svoje haleny. Dva se rozběhli po bytech a snažili se vyrazit dveře tam, kde tušili, že maminka je. Ti dole na ní křičeli, aby se zkusila vytáhnout, ale pokud to nezvládne, ať vydrží, že už je pomoc na cestě. Mamince ubývaly síly, už to vypadalo, že z nás budou sirotci. V tom ale bráška zaplakal a mamince došlo, že když spadne, syneček se nikoho nedopláče, zůstane hladové a bez pomoci. Zkrátka pobrala veškeré síly a doslova se vyškrabala na hranu parapetu a po hlavě zapadla mezi okno a poodtažený psací stůl. Asi by zůstala v bezvědomí pod stolem, ale v tom se bráška naplno rozplakal a ona se zmátořila a doplazila se k němu. To už se řemeslníci zespoda s přivolanými policajti probourali do dveří a ošetřili jí, doslova, utrhané nehty. Maminka bohužel přišla o mléko, takže jí přivolaný lékař předepsal recept na sunar, kdosi pro něj doběhl do lékárny a uplakaného brášku nakrmili.

Tatinek

Můj tatinek není právě sportovní typ. Ač v mládí připomínal  Roberta Redforda (oproti tomu maminka vypadala jako Audrey Hepburn), neoplýval ani svaly (koneckonců, to se tou dobou nenosilo) ani zručností. Co se týká pomoci domácnosti ve velkém bytě mého dětství, tatínek ovládal dokonale umění „neukazuj, že to umíš, jinak Ti to zůstane“. Kam mi paměť sahá, pamatuji si ho buď v práci, jak nakupoval (tatínek je velmi spořivý) anebo nad učebnicí cizího jazyka. Jednou se ale mamince přeci jen podařilo přemluvit ho, aby jí byl nápomocen při mytí našich obr oken. Maminka potřebovala, aby jí je rozšrouboval, aby je mohla umýt i zevnitř. A taky, aby přinesl ze sklepa štafle a umyl ventilačku, kam ona se při svých 150 + cosi centimetrech nedosáhla, zatímco on, téměr dvoumetrový, snadno. Dlužno podotknout, že se tatínek snažil (teď si uvědomuji, že to možná bylo po výše uvedené příhodě a on už nechtěl nechávat maminku samotnou), zkrátka užasle jsem sledovala nebývalou souhru rodičů při původně jen maminčině práci. O to užaslejší jsme všichni tři zůstali, když se to stalo. Jak se tatínek natahoval, asi povolil jiný šroubek, zkrátka ventilačka se vyklopila víc, než tatínek čekal. Její vnitřní část se jala padat a tatínek jí nestihl chytit. Naštěstí zůstal, doslova ztuhlý úlekem, s rukama vzpaženýma vzhůru, a tak ventilačkou, jak padala, propadl. Všichni jsme zůstali perplex. Tatínek, který až po chvilce upažil a začal se svlékat a kontrolovat, zda není pořezaný. Já s maminkou jsme ho i sebe zběžně prohlédly (střepy se rozlétly po celém pokoji) a pak běžely jedna pro smetáček s lopatkou a koš na velké střepy a druhá pro vysavač na ty malé. Až po hodné chvíli byl tatínek schopen odšroubovat torzo okna a slíbit,  že sežene řemeslníka, který pohromu opraví. Koneckonců, byl prosinec a jednoduché okno příliš neizolovalo.

Ano, hádáte správně, pokud si myslíte, že tatínek už nikdy žádné okno nemyl. Místo toho maminka získala pomocnici, mne.

Babička s dědečkem

Jen z vyprávění vím, jak dědeček definitivně odradil babiččku od snahy zapojit ho do předvánočního shonu, mytí, čištění a čančání. Kdykoliv babička myla okna, stěžovala si dědečkovi, jak moc by bylo třeba vymalovat. Oba pracovali jako účetní na hospodě a oba kouřili, jak se říká, jako fabriky. Děda byl muž činu, a tak, po jednom takovém babiččinu brblání, došel do sklepa pro štafle, barvy, štětce a dokonce i tehdy moderní válečky. Když už se pro něco rozhodl, neustoupil ani o krok a načatou práci dokončil. V brzkých hodinách 24. prosince. Mimochodem, vůbec netuším, jak to moje drahá babička zvládla, ale když jsme celá rodina na Štěpána přišli, bylo nejen vymalováno a po vymalování uklizeno, ale i načančáno, navařeno a napečeno, takže se stoly prohýbaly pod spoustou dobrot. Tohle se opakovalo párkrát po sobě a babička pak myla okna pouze, když děda vyrazil na zahradu.

 

S radostí vzpomínám na okna, polepená výtvory dětí, která jsem se bála umýt, abych nic z té krásy nezničila. S nelibostí vzpomínají moje děti na mé mytí oken, když byly starší. Já jsem si totiž vždy pustila naplno svou oblíbenou hudbu. Mimochodem od té doby nesnášejí nedávno zesnulého Leonarda Cohena a seskupení Blackmore´s night. Z těch novodobějších vzpomínek jsem okna myla večer předtím, než mě odvezli do nemocnice a my se týden strachovali, abychom nepřišli o naše miminko. A taky jsem je (se stěrkou na tyči) myla večer předtím, než synek nad ránem razantně ohlásil svůj příchod na svět.

Čím jsem starší, tím laxněji k mytí oken přistupuju. Dokonce jsem se přistihla , že mě těší sledovat našeho synka, jak vytváří další a další prstíčkové a pusinkové otisky na francouzských dveřích. Ne, že bych čas od času nevyskočila a neutřela je. Častěji si však řeknu, že teď je to zdánlivě nekonečný příběh, který však jednou skončí a mně se po něm pak bude ukrutánsky stýskat. A tak prostě odložím hadr a jdu malému raději číst říkánky či stavět s ním komín z kostek.

Ale ty Vánoce, ty jsem prostě musela. No uznejte, copak by k nám Ježíšek trefil ?

Ale vážně, příjemný adventní čas vám všem, ať u okna myjete anebo to nepovažujete za až tak důležité

Autor: Dáša Stárková | neděle 4.12.2016 13:27 | karma článku: 18,34 | přečteno: 381x
  • Další články autora

Dáša Stárková

Ne, maminko, tyhle boty mi nekupuj

slyším přes regál prodejny s obuví. A nechtěně slyším i přemlouvání maminky. Argumenty jako kvalitní podrážka, nepromokavé, užiješ je. A současně i téměř plačtivé odmlouvání čerstvě vyčáplého náctiletého syna. A zažívám deja vu

16.4.2023 v 12:45 | Karma: 29,62 | Přečteno: 978x | Diskuse| Ostatní

Dáša Stárková

Vnesme advent i do výběru prezidenta

Ve svém předchozím blogu jsem vyjádřila zklamání nad DN, ale současně opakuji, že ji zvolím, bude-li ve druhém kole místo mého favorita. Nyní prosím. Pojďme nehanit protikandidáty a namísto toho chvalme svého favorita, vysvětlujme

7.12.2022 v 15:02 | Karma: 15,06 | Přečteno: 353x | Diskuse| Ostatní

Dáša Stárková

Proč v mých očích jediná skutečná kandidátka na prezidenta klesla

Aby bylo jasno, píši o paní Nerudové. Přiznávám, v době, kdy kandidaturu zvažovala, podporovala jsem ji. Imponovala mi představa, že bychom měli prezidentku, jako na Slovensku, dámu, která by důstojně reprezentovala naši zemi.

3.12.2022 v 23:11 | Karma: 40,20 | Přečteno: 4755x | Diskuse| Ostatní

Dáša Stárková

Kam se poděla ohleduplnost aneb v roušce exotem

Kovidová epidemie zaplať Bůh zažehnána, restrikce pominuly, život se navrací do starých kolejí. Bohužel do těch starých. Tatam se poděla ohleduplnost, na to, co životy chránilo, je považováno za omezení, jejich nositelé za exoty.

2.12.2022 v 21:41 | Karma: 26,31 | Přečteno: 1251x | Diskuse| Ostatní

Dáša Stárková

Dušičkové pošli to dál aneb je to o lidech

Nepatřím mezi příkladné návštěvníky míst odpočinku mých předků. Nežiji poblíž žádného z nich, a tak často hřbitovy navštěvuji spontánně, nepřipravená. Místo toho vzpomínám a komunikuji s nimi při každém zapálení svíčky,

30.10.2022 v 11:10 | Karma: 19,47 | Přečteno: 352x | Diskuse| Ostatní

Dáša Stárková

Milý Samíšku,

píšu ti, protože jsme se nestihli rozloučit, a protože mi hrozně scházíš. Scházíš mi pod nohama, na svém místě, na zahradě, pod stolem i kuchyňskou linkou, všude, kdes byl, protože jsi toužil být poblíž. Scházíš mi vedle postele.

15.7.2022 v 14:03 | Karma: 27,00 | Přečteno: 894x | Diskuse| Ostatní

Dáša Stárková

Náš hororový návrat z dovolené

První dovolená po osmi společných letech, první prázdniny u moře s naším synem, první jeho let. Snažili jsme se připravit, zásobili se vysokofaktorými opalováky, léky, vybrali místo vhodné pro 7leté dítě a chovali se spořádaně.

14.7.2022 v 17:10 | Karma: 45,49 | Přečteno: 25709x | Diskuse| Ostatní

Dáša Stárková

Jak je to s údajně hajlujícím Zelenskym

Inu, fejk je to, vytržený z kontextu a upravený tak, aby se hodil do krámu dezinformátorům a těm, co pravdu znát nechtějí. Zatímco na jedné fotce, který dezinfowebem cestuje, ani VZ není, na té druhé jde o jeho představení.

16.3.2022 v 19:27 | Karma: 37,88 | Přečteno: 9007x | Diskuse| Ostatní

Dáša Stárková

Ale devalvuje význam předcházejícího sdělení

Hrozně ti to sluší, ale... To se ti povedlo, ale.... Je to hrůza na té Ukrajině, ale... Já pomohu, ale... Zaslouží naši pomoc, ale... My se uskrovníme, ale...Souhlasím s tebo u, ale... Uvědomujete si, že tím „ale“ devalvujete to, co jste řekli?

13.3.2022 v 18:56 | Karma: 16,13 | Přečteno: 537x | Diskuse| Ostatní

Dáša Stárková

Whataboutismus mezi námi

Tak nám Rus napadl Ukrajinu. No a co? USA před pár lety bombardovali v Iráku a Sýrii a Ukrajinci přeci bránili Rusům v zabrání Krymu. Rus napadl suverénní stát. No a co? Putin přeci říkal, že tam jsou fašisti.

13.3.2022 v 14:09 | Karma: 21,93 | Přečteno: 972x | Diskuse| Ostatní

Dáša Stárková

Proč se nechám naočkovat Astrou Zenecou

Jsem učitelka. Je mi 51, mám nadváhu a vysoký tlak. Ne, neznamená to, že sedím doma pod poklopem a klepu se strachy, ale snažím se chovat odpovědně a od počátku vím, že jakmile budu mít šanci, nechám se očkovat.

17.3.2021 v 9:53 | Karma: 45,49 | Přečteno: 13268x | Diskuse| Ostatní

Dáša Stárková

Už brzy se uvidíme

To radostně štěbetaly do telefonu jedna babička za druhou, tedy všechny tři. „Už brzy si vás všechny obejmu, vnoučátka pošušňám“, těšily se. A mně došlo, že jsme se naposledy viděli v létě a že i tak se uvidíme až téměř po roce.

16.3.2021 v 23:10 | Karma: 18,17 | Přečteno: 577x | Diskuse| Ostatní

Dáša Stárková

Ke konfliktům odmítačů roušek s policií

„Takový zákrok jen kvůli roušce? To policajti přehnali, vždyť nikomu nic neudělal“, reagují mnozí. Policie (ať MP či PČR) nezasahuje jen pro potěšení. Kontrolovat provádění opatření a zákonů je jejich práce a nejjednodušší je spol

15.3.2021 v 9:48 | Karma: 35,06 | Přečteno: 1264x | Diskuse| Ostatní

Dáša Stárková

Antigenní testy pro plošné testování mají nedostatečnou citlivost

Testujeme plošně. Konečně. Ale k čemu jsou testy, které mají citlivost u bezpříznakových záchyt jen 44 %? Ve firmách snad. Ale školy, kde jsou děti často bezpříznakové, bude dále ruskou ruletou, a to jak pro neočkované zaměstnance

14.3.2021 v 12:31 | Karma: 11,15 | Přečteno: 383x | Diskuse| Ostatní

Dáša Stárková

Děti jako štít před potrestáním za přestupky

Českou veřejností otřáslo video s mužem, na němž klečí zlý policista, doprovázené pláčem mužova syna. Vám nescházelo to, co na videu nebylo? Proč se pán do takové situace dostal a proč nechal situaci takto vyeskalovat?

13.3.2021 v 14:49 | Karma: 47,02 | Přečteno: 7242x | Diskuse| Ostatní

Dáša Stárková

Jen malé děti, morálně pokřivené osoby a politováníhodná individua odmítají odpovědnost

a svádějí své viny na druhé. Já vím, dalo se to čekat. Ani nevíte, jak ráda bych se byla ve všem níže uvedeném mýlila. Nicméně, jak se jistě bude objevovat v diskusi, co bylo zvoleno v demokratických volbách, to máme.

18.9.2020 v 15:50 | Karma: 42,75 | Přečteno: 8332x | Diskuse| Ostatní

Dáša Stárková

Roušky jako důvod zpolitizovaného vzdoru

Roušky jsou nepohodlné, potím se pod nimi a špatně se mi dýchá. Roušky nemocným vadí. Roušky jsou toxické. Roušky používají politici, aby nás zastrašili a ovládali. Je to Babišovina. Při testu nám šťourají až do mozku.

23.8.2020 v 9:03 | Karma: 25,19 | Přečteno: 933x | Diskuse| Ostatní

Dáša Stárková

Když zlo nevidím, neexistuje

Jsme jako malé děti. Znáte to, jak si batole zakryje oči a je přesvědčeno, že když ono nevidí, není ani viděno=je v bezpečí? Takto mi přijdou ti, kteří popírají existenci a nebezpečnost onemocnění a funkčnost roušek.

21.8.2020 v 10:51 | Karma: 24,79 | Přečteno: 712x | Diskuse| Ostatní

Dáša Stárková

Odvolávám, co jsem odvolal… aneb roušky coby volební vějička a politická zbraň

a premiér coby spasitel těch, kteří vidí roušky jako symbol nesvobody a Covid-19 a informace o počtech nakažených, nemocných a zemřelých za způsob politické manipulace.

20.8.2020 v 19:02 | Karma: 34,94 | Přečteno: 4313x | Diskuse| Ostatní

Dáša Stárková

Počty nakažených rostou, hygienici kolabují, tomu říkám chytrá karanténa

Tak nám ta chytrá karanténa nefunguje vůbec a chytře už vůbec ne. Hygienici trasují stále stylem tužka-telefon-papír, kolabují pod náporem stále se zvyšující nálože práce a horka, ale politici se bijí v prsa, jak to vymysleli.

14.8.2020 v 8:40 | Karma: 27,84 | Přečteno: 1506x | Diskuse| Ostatní
  • Počet článků 334
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1785x
Jsem máma 3 dětí dvou generací. Chci psát o všem, co mne přiměje k zamyšlení, nadchne či rozhořčí. Jsem učitelka i věčný student. Miluji svou rodinu.