Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

O buranství v nás

Ano, uznávám, zachovala jsem se jako buran. Přijela jsem v rychlosti k nejmenovanému supermarketu, a, protože mi parkoviště přišlo prázdné a já opravdu spěchala, zaparkovala jsem na místě pro rodiče s dětmi.

Na svou omluvu dodávám, že parkoviště opravdu jinak zelo prázdnotou, byla jsem nemocná a spěchala jsem domů, kde ještě více nemocný manžel pečoval o našeho nemocného synka a potřebovala jsem jen 2 věci. Navíc, zvyk je železná košile, na to místo jsem vjela automaticky a nedošlo mi, že výjimečně jedu bez syna.

Právě jsem zamykala auto a chtěla vyběhnout, když v tom ke mně přiběhla rozhořčená paní a namísto snahy o rozumnou domluvu mi začala ihned nadávat a křikem se toho místa dohadovala. Opravdu jsem spěchala a opravdu jsem nebyla zvědavá na to, aby na mne někdo rovnou spustil takovou bandurskou. Tak jsem jí v klidu odkázala do patřičných mezí. Rozumějte, odkázala jsem jí na vyhlášku, podle které toto místo není nárokové a řekla, že když mě nebude zdržovat, jsem za 5 minut zpět.

Cestou jsem si ale stihla všimnout, že auto té paní je zaparkované hned vedle obchodu na místě pro invalidy a že z něj ona, nazlobená, vyvádí dítě asi dvouleté a její partner že vynáší v autosedačce-vajíčku dítě menší.

Inu, zželelo se mi té rodiny, a jak mě muž té paní míjel (přišlo mi, že ona vážně není schopna soudně debatovat), povídám mu: „To místo pro kočárky opravdu není nárokové, takže bych klidně mohla odejít a vykašlat se na to. Vám ovšem hrozí, že zaplatíte tučnou pokutu, pokud vás tu zastihnou policajti. Já si tedy přeparkuju a vám radím totéž.“

Pán na mne uznale pohleděl, tiše poděkoval a na ženu houknul: „Paní je tak hodná, že Ti přeparkuje, přejeď si na to místo, co jsi chtěla.“

Paní tak tedy učinila a jak mne míjela, hodila hlavou a zadkem a nafuřeně odcházela. Tak jí povídám: „No poděkovat byste mohla.“ K mému úžasu se otočila prohlásila cosi jako: „No to bych se zbláznila, kdybych měla každému snažit vycházet vstříc.“

A tak si říkám… když dokážeme být agresivní kvůli takové, s odpuštěním, blbosti jako je místo blíže ke vchodu obchodu, na které, ergo kladívko, ani nemáme nárok, jak se k sobě budeme chovat ve chvíli, kdy o něco skutečně půjde?

Když to vztáhnu na současnou politickou situaci, přijde mi, že buranství je momentálně v módě, že čím víc člověk o svých předpokladech, že něco chce či na to dokonce má právo, přemýšlí a hovoří, tím více tom věří sám a tím více tomu věří i ti kolem. Jak jinak je možné, že chování, které je veskrze nepřijatelné, nakonec spoustě lidem imponuje a co hůře, jedině na takové „slyší“?

Já vím, každá situace má obě strany, viz můj někdejší blog(1), ale na druhou stranu, jsem opravdu tak naivní, když si myslím, že normální by měla být snaha se v klidu domluvit, slušně požádat a posléze poděkovat a vyjít z každé situace s „čistým štítem“?

Anebo je buranství (někdo tomu nesprávně říká asertivita) tak nezbytné a in?

Jaký příklad udáváme svým dětem, když před nimi „svou-rádoby-pravdu“ hájíme rovnou útočným způsobem beze snahy spor urovnat rozumnou domluvou?

Podle mne z nich takovým způsobem vychováme burany, pro které bude buranství jediný způsob domluvy a kteří budou buranům věřit a podléhat. A to je přesně to, co nechci, a proto nedělám.

 

ad 1/ https://dagmarstarkova.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=552793

Autor: Dáša Stárková | neděle 8.4.2018 11:28 | karma článku: 24,92 | přečteno: 1320x
  • Další články autora

Dáša Stárková

Ne, maminko, tyhle boty mi nekupuj

slyším přes regál prodejny s obuví. A nechtěně slyším i přemlouvání maminky. Argumenty jako kvalitní podrážka, nepromokavé, užiješ je. A současně i téměř plačtivé odmlouvání čerstvě vyčáplého náctiletého syna. A zažívám deja vu

16.4.2023 v 12:45 | Karma: 29,62 | Přečteno: 978x | Diskuse| Ostatní

Dáša Stárková

Vnesme advent i do výběru prezidenta

Ve svém předchozím blogu jsem vyjádřila zklamání nad DN, ale současně opakuji, že ji zvolím, bude-li ve druhém kole místo mého favorita. Nyní prosím. Pojďme nehanit protikandidáty a namísto toho chvalme svého favorita, vysvětlujme

7.12.2022 v 15:02 | Karma: 15,06 | Přečteno: 353x | Diskuse| Ostatní

Dáša Stárková

Proč v mých očích jediná skutečná kandidátka na prezidenta klesla

Aby bylo jasno, píši o paní Nerudové. Přiznávám, v době, kdy kandidaturu zvažovala, podporovala jsem ji. Imponovala mi představa, že bychom měli prezidentku, jako na Slovensku, dámu, která by důstojně reprezentovala naši zemi.

3.12.2022 v 23:11 | Karma: 40,20 | Přečteno: 4755x | Diskuse| Ostatní

Dáša Stárková

Kam se poděla ohleduplnost aneb v roušce exotem

Kovidová epidemie zaplať Bůh zažehnána, restrikce pominuly, život se navrací do starých kolejí. Bohužel do těch starých. Tatam se poděla ohleduplnost, na to, co životy chránilo, je považováno za omezení, jejich nositelé za exoty.

2.12.2022 v 21:41 | Karma: 26,31 | Přečteno: 1251x | Diskuse| Ostatní

Dáša Stárková

Dušičkové pošli to dál aneb je to o lidech

Nepatřím mezi příkladné návštěvníky míst odpočinku mých předků. Nežiji poblíž žádného z nich, a tak často hřbitovy navštěvuji spontánně, nepřipravená. Místo toho vzpomínám a komunikuji s nimi při každém zapálení svíčky,

30.10.2022 v 11:10 | Karma: 19,47 | Přečteno: 352x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Nejednáme. Na obzoru je stávka soudních pracovníků, požadují vyšší platy

25. dubna 2024

Premium Odvádějí vysoce odbornou práci, musejí skládat speciální zkoušky, někdy sami vypracovávají drobná...

Pokroková nenávist k Židům. Jak se z univerzit v USA staly filiálky Hamásu

25. dubna 2024

Premium Na elitních amerických univerzitách vyhánějí Židy takovým stylem, že to tam vypadá jako v Německu...

Karafiátovou revoluci zažehla jediná píseň. Portugalsko vyvedla z diktatury

25. dubna 2024

Málokterá revoluce je spojena s písní a květinou, jako se to stalo té portugalské. Před 50 lety se...

Chtěl se odpálit během olympiády v Paříži. Ve Francii zatkli 16letého hocha

24. dubna 2024  22:47

Kriminalisté ve Francii v úterý zadrželi 16letého mladíka francouzské národnosti, který na...

Svatý grál na suchou kůží na nohou. Přečtěte si, co vám pomůže!
Svatý grál na suchou kůží na nohou. Přečtěte si, co vám pomůže!

30 uživatelů eMimina mělo možnost otestovat krém na nohy od Manufaktury z kolekce Louka. Pomohl vám na suchou a hrubou pokožku chodidel? Přečtěte...

  • Počet článků 334
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1785x
Jsem máma 3 dětí dvou generací. Chci psát o všem, co mne přiměje k zamyšlení, nadchne či rozhořčí. Jsem učitelka i věčný student. Miluji svou rodinu.