Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Není na světě kantor ten, jenž by se zavděčil žákům a rodičům všem

Aneb učitelé v karanténě učí, jen jinak. Děti většinou pracují a rodiče jim pomáhají, někteří si stěžují na moc práce, někteří nechají děti nepracovat. Buď učíme příliš= děti přetěžujeme nebo jen zadáváme= neučíme, nevysvětlujeme.

A teď babo raď, co je tedy správné. Babo, protože MŠMT, vedení školy ani sebeerudovanější kolega nám tu správnou míru neporadí. Ona totiž neexistuje, tedy ne totožná pro všechny zainteresované.

Ano, přiznávám, dotkl se mě článek pana Palky. On sice píše, že „…tento článek není žádnou mojí osobní vzpourou proti učitelům a nechci jakkoliv dehonestovat jejich práci. Učitelů si velice vážím a mnohdy obdivuji jejich trpělivost.“

Zdroj: https://radekpalka.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=750083

 

 a také „A teď nechci házet všechny učitele a školy do jednoho pytle, protože věřím a vlastně vím, že jinde to funguje dobře, ale nějak nechápu postoj školy, kam chodí naše děti.“

Zdroj: https://radekpalka.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=750083

 

Jenže článek již své vykonal.  Ať tak autor zamýšlel anebo nikoliv, už samotným názvem hodil všechny učitele všech škol do jednoho pytle.

Patřím, spolu se všemi pedagogy a vedením naší školy, k těm, kteří na nastalou změnu poměrně rychle zareagovali. Hned po uzavření škol jsem dětem zadala práci na původně proklamovaných 14 dní. Se všemi mými skupinami mám 3 vyučovací hodiny týdně, tedy šlo o náhradu 4, ve většině případů pak 5 hodin. Proto jsem dětem na školní e-maily a jejich rodičům na tak zvaný Komens v tomto smyslu poslala zprávu a přílohou.

Reagovala jsem ihned, protože jsem tušila, že tato situace nebude trvat původně proklamované 2 týdny a také protože jsem chtěla systému (nejen) naší školy dát čas na nastalou situaci zareagovat. Navíc, přiznávám, jsem chtěla zabránit tomu, aby v dětech vznikl pocit, že jim začaly prázdniny.

(Jsem ročník 70, takže jsem, ve 2. třídě, tedy coby 8letá, zažila uhelné prázdniny. Dodnes si pamatuji na učebnice a cyklostylované materiály, ze kterých nám paní učitelka zadávala domácí práci. Také to, že neměla, kdy a jak by nám ji vysvětlovala, zkrátka se po uhelných prázdninách najelo zpátky na osnovy, nebylo možné se příliš vracet. Že mi vědomosti těch 3 týdnů neschází, jako tehdy mnohým mým spolužákům, za to vděčím svým rodičům, že mi s úkoly pomáhali a že mne nenechali se poflakovat.)

Hned od dalšího týdne (to už byl týden vyhlášen Nouzový stav) a také na základě stížností rodičů, že je práce příliš, jsem začala práci zadávat už jen na týden a vždy v míře úměrné nejslabším z dětí. Na e-maily, ať je v nich ukázka práce anebo dotaz, odpovídám většinou okamžitě po doručení. Děti chválím, jejich odevzdanou práci pročtu, chyby dětem označím a nabízím a uskutečňuji vysvětlení zevrubnější, i individuální. Posílám jim zadání nejen z učebnice a pracovního sešitu, ale i spoustu online a interaktivních odkazů, jejichž použití ovšem není povinné. Abych děti nepřetěžovala, ale také, aby se necítily ostrakizované děti, které tyto možnosti nemají.

Naše škola zareagovala na veškerá doporučení a hned od druhého týdne jsme se ujednotili v používání aplikace ZOOM. Ten týden většina z nás děti o této možnosti informovala a od dalšího týdne, stejně jako moje kolegyně a kolegové, provádím výuku v podobě videokonferencí. Tam s dětmi procházím jednak poslechy a snažím se jim vysvětlit gramatiku.

Doposud (tedy zhruba měsíc) jsem měla s každou skupinou dvě hodiny týdně, ale po dohodě s dětmi redukuji tuto výuku jen na jedno video setkání týdně. Nabídka vysvětlení, třeba i touto formou, pakliže látce neporozumí, však stále trvá.

Děti, jak nám také bylo doporučeno, neznámkuji, jen dávám možnost na dané téma napsat referát, který známkuji jedničkou, která má za úkol děti motivovat. Pouze jedničkou, jiné známky nedávám.

Za neodevzdanou či po termínu odevzdanou práci děti neplísním. Naopak, opakuji svou nabídku pomoci.

Popsala jsem sice systém svůj, ale z porad a komunikace s ostatními učiteli vím, že podobný má valná většina z mých kolegů.

Přišla jsem na to, že prospěch žáka a jeho přístup k jeho povinnostem je přímo úměrný předcházející výchově, ale také zájmu a nápomocnosti rodičů.

Pokud je k dispozici technologie (chytrý telefon, tablet, počítač a připojení) je to prima, ale vážně to není podmínkou.

Jak jsem vypozorovala, nejnegativněji reagovali ti rodiče, kteří teprve nyní zjišťují, co se vlastně jejich dítě učí a jaký postoj k výuce má. Najednou se nedají školní a jiné neúspěchy dítěte svrhnout na školu a kantory.

Já vím, že to mají rodiče složité a že je to složitější tam, kde se o pozornost a čas rodiče dělí více dětí, ale, odpusťte, i tam platí „jaký si to uděláš, takový to máš“. Z hovorů s mnohými rodiči vím, že ti, kteří na to „dupli“ hned na začátku, již nyní mají systém, ze kterého všichni těží v pozitivním slova smyslu.

Obecně se dá říci, že tam, kde se dítě učilo a připravovalo před pandemií, tam se učí i nadále a naopak. A rozhodně nejde o jen o to, jak se jeho učitel vyrovnal s technologiemi a jak systematicky přistoupil k posílání zadání a vysvětlení.

Závěrem lze říci, že jakkoliv znepokojení jsme my dospělí z nastalé situace, valná většina dětí se k této výzvě postavila čelem. Poskytuje jim možnost naučit se učit se, pracovat s různými typy zdrojů, získat odpovědnost za svou práci a nespoléhat se na pomoc rodičů a spolužáků.

Věřte, že většina děti se toto učí podstatně rychleji, snadněji a lépe než my, jejich učitelé a vy, jejich rodiče.

A to je schopnost, kterou už dětem nikdy nikdo nesebere a ze které budou těžit po zbytek života.

Touto cestou chci poděkovat všem (nejen) svým žákům a jejich rodičům a za spolupráci a za to, že přišli či přichází na to, že jsme v tom společně a že jen společně to zvládneme. A také, že komunikace (teď omezená na tu online) je základ mezilidských vzkazů.

P.S. v blogu se nezabývám dětmi s různými speciálními vzdělávacími potřebami, ale jsem přesvědčena, že i tam je to o správně naladěné komunikaci mezi dítětem, rodičem, vyučujícím a speciálním pedagogem.

 

Autor: Dáša Stárková | úterý 21.4.2020 16:44 | karma článku: 26,02 | přečteno: 1614x
  • Další články autora

Dáša Stárková

Ne, maminko, tyhle boty mi nekupuj

slyším přes regál prodejny s obuví. A nechtěně slyším i přemlouvání maminky. Argumenty jako kvalitní podrážka, nepromokavé, užiješ je. A současně i téměř plačtivé odmlouvání čerstvě vyčáplého náctiletého syna. A zažívám deja vu

16.4.2023 v 12:45 | Karma: 29,62 | Přečteno: 978x | Diskuse| Ostatní

Dáša Stárková

Vnesme advent i do výběru prezidenta

Ve svém předchozím blogu jsem vyjádřila zklamání nad DN, ale současně opakuji, že ji zvolím, bude-li ve druhém kole místo mého favorita. Nyní prosím. Pojďme nehanit protikandidáty a namísto toho chvalme svého favorita, vysvětlujme

7.12.2022 v 15:02 | Karma: 15,06 | Přečteno: 353x | Diskuse| Ostatní

Dáša Stárková

Proč v mých očích jediná skutečná kandidátka na prezidenta klesla

Aby bylo jasno, píši o paní Nerudové. Přiznávám, v době, kdy kandidaturu zvažovala, podporovala jsem ji. Imponovala mi představa, že bychom měli prezidentku, jako na Slovensku, dámu, která by důstojně reprezentovala naši zemi.

3.12.2022 v 23:11 | Karma: 40,20 | Přečteno: 4755x | Diskuse| Ostatní

Dáša Stárková

Kam se poděla ohleduplnost aneb v roušce exotem

Kovidová epidemie zaplať Bůh zažehnána, restrikce pominuly, život se navrací do starých kolejí. Bohužel do těch starých. Tatam se poděla ohleduplnost, na to, co životy chránilo, je považováno za omezení, jejich nositelé za exoty.

2.12.2022 v 21:41 | Karma: 26,31 | Přečteno: 1251x | Diskuse| Ostatní

Dáša Stárková

Dušičkové pošli to dál aneb je to o lidech

Nepatřím mezi příkladné návštěvníky míst odpočinku mých předků. Nežiji poblíž žádného z nich, a tak často hřbitovy navštěvuji spontánně, nepřipravená. Místo toho vzpomínám a komunikuji s nimi při každém zapálení svíčky,

30.10.2022 v 11:10 | Karma: 19,47 | Přečteno: 352x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné

2. května 2024  16:40,  aktualizováno  3.5 12:38

Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů

4. května 2024

Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...

Estonsku roste sebevědomí. Hovoří o blokádě proti Rusku v Baltském moři

4. května 2024  18:08

Sledujeme online Velitel estonské armády Martin Herem navrhuje spojencům se připravit na možnou blokádu ruských...

Po Kallasové přišla řada na Zelenského, Rusko na něj vydalo zatykač

4. května 2024  16:30,  aktualizováno  18:03

Ruské úřady zahájily trestní řízení proti ukrajinskému prezidentovi Volodymyru Zelenskému a...

Sadiq Khan: první muslim jako starosta Londýna a první, kdo jím je už potřetí

4. května 2024  17:46

Starostou Londýna byl znovuzvolen labourista Sadiq Khan. Mandát obhájil potřetí v řadě, což se...

Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další

4. května 2024  17:40

Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 334
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1785x
Jsem máma 3 dětí dvou generací. Chci psát o všem, co mne přiměje k zamyšlení, nadchne či rozhořčí. Jsem učitelka i věčný student. Miluji svou rodinu.