Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Dušičkové pošli to dál aneb je to o lidech

Nepatřím mezi příkladné návštěvníky míst odpočinku mých předků. Nežiji poblíž žádného z nich, a tak často hřbitovy navštěvuji spontánně, nepřipravená. Místo toho vzpomínám a komunikuji s nimi při každém zapálení svíčky, 

V létě jsme s Divískem navštívila mého brášku, jeho strejdu. Na cestě zpět mi došlo, že jsem se chtěla podívat do Karlíka, kde odpočívá velká část mé rodiny z otcovy strany. A tak jsem odbočila a dojela ke hřbitovu, již se stmívalo. Spolu s námi tam zavítala mladá rodina, malé děti pobíhaly kolem kočárku, obleženému kbelíky s květinami. S úsměvem jsem si prožila krátké dejavu. Babička nás takhle nezřídka popadla, z kůlny vytáhla starý kočárek, položila na ně kbelíky. Jeden s mycími potřebami a hadry, druhý s kyticí, do které po cestě ještě přidávala vlčí mák a slunečnice. A na kočár přihodila pár kousků ovoce a lahev s vodou pro nás na pití. Projížděli jsme tehdy přes pole a role. Ty dnes už nejsou, místo nich tam jsou supermarkety a sklady.

To už jsme byli u hrobu a Divísek se dožadoval vysvětlení. A tak jsem popisovala zde pochované, z nichž jsem zažila jen babičku, ostatní zemřeli buď před mým narozením anebo krátce po něm.

Jak tam stojíme, přistoupil ke mně mladý muž, otec oné rodiny, a tichým hlasem povídá: „vidím, že jste tu neplánovaně. Nechcete babičce zapálit svíčku? Nám zbyla.“ Úplně jsem se zastyděla, vůbec mi to nedošlo. Nabízené peníze mladý muž odmítl, dokonce mi nabídl zapalovač, abych si svíčku sama zapálila. Přiznám se, lépe se mi od hrobu odcházelo.

Uplynulý sváteční pátek jsem se přibližovala za příbuznými, když mi do očí padl stánek Vietnamců u cesty, plný vkusných vazeb jak Dušičkových, tak jen tak, na terasu. A tak jsem jich pár koupila. Tetě, místo květiny, na jejich balkon a dvě na rodinné hroby.

Po společném obědě a kávě jsem se omluvila, že bych přeci jen ještě za světla dojela na hrob a vazbu tam položila.

Vazba položena a, jak se tak rozhlížím po sousedících hrobech, dochází mi, že opět nemám svíčku. Že mi to vůbec nedošlo, že bych ji měla mít. A jak tak hledím před sebe, svítí na mne veliký plakát na plotě sousedícího domu, nabízející květiny a hrobovou výzdobu 365 dní v roce, nebyla tam žádná prodejní doba. A paní, zjevně domácí, pokuřuje na zahradě, hned vedle plotu. Tak k ní přicházím, peněženku v ruce a slušně žádám, zda by mi svíčku neprodala. I jejich plato přes plot vidím, mám je téměř na dosah. Paní rezolutně odmítá, prý před půl hodinou zavřela, ať si přijdu zítra v 8 h. Ještě jednou se pokouším, nabízím eura, vysvětluji, že zítra již budu na druhém konci republiky. Paní se, téměř posměšně, ušklíbne a prohlásí, že ona také chce mít volno. Pokrčím rameny a odcházím. V tom mě míjí dvojice turistů. Paní ke mně přichází, v ruce svíčku a povídá. „Nate, vezměte si ji, nám zbyla, my už rozsvíceno máme. Paní by holt ruce upadly.“ A na mé nabízené peníze zakroutí hlavou a mávne rukou.

 

Jak říkávala moje babička a dnes říká moje maminka, „je to o lidech“.

Snad dostanu šanci poslat to dál…

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Dáša Stárková | neděle 30.10.2022 11:10 | karma článku: 19,47 | přečteno: 352x
  • Další články autora

Dáša Stárková

Ne, maminko, tyhle boty mi nekupuj

slyším přes regál prodejny s obuví. A nechtěně slyším i přemlouvání maminky. Argumenty jako kvalitní podrážka, nepromokavé, užiješ je. A současně i téměř plačtivé odmlouvání čerstvě vyčáplého náctiletého syna. A zažívám deja vu

16.4.2023 v 12:45 | Karma: 29,62 | Přečteno: 979x | Diskuse| Ostatní

Dáša Stárková

Vnesme advent i do výběru prezidenta

Ve svém předchozím blogu jsem vyjádřila zklamání nad DN, ale současně opakuji, že ji zvolím, bude-li ve druhém kole místo mého favorita. Nyní prosím. Pojďme nehanit protikandidáty a namísto toho chvalme svého favorita, vysvětlujme

7.12.2022 v 15:02 | Karma: 15,06 | Přečteno: 353x | Diskuse| Ostatní

Dáša Stárková

Proč v mých očích jediná skutečná kandidátka na prezidenta klesla

Aby bylo jasno, píši o paní Nerudové. Přiznávám, v době, kdy kandidaturu zvažovala, podporovala jsem ji. Imponovala mi představa, že bychom měli prezidentku, jako na Slovensku, dámu, která by důstojně reprezentovala naši zemi.

3.12.2022 v 23:11 | Karma: 40,20 | Přečteno: 4755x | Diskuse| Ostatní

Dáša Stárková

Kam se poděla ohleduplnost aneb v roušce exotem

Kovidová epidemie zaplať Bůh zažehnána, restrikce pominuly, život se navrací do starých kolejí. Bohužel do těch starých. Tatam se poděla ohleduplnost, na to, co životy chránilo, je považováno za omezení, jejich nositelé za exoty.

2.12.2022 v 21:41 | Karma: 26,31 | Přečteno: 1251x | Diskuse| Ostatní

Dáša Stárková

Milý Samíšku,

píšu ti, protože jsme se nestihli rozloučit, a protože mi hrozně scházíš. Scházíš mi pod nohama, na svém místě, na zahradě, pod stolem i kuchyňskou linkou, všude, kdes byl, protože jsi toužil být poblíž. Scházíš mi vedle postele.

15.7.2022 v 14:03 | Karma: 27,00 | Přečteno: 894x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru

13. května 2024  18:48,  aktualizováno  14.5 22:25

Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...

Novotný je na vyhazov z ODS. Výroky o Slováčkové překročil hranici, řekl Benda

12. května 2024  12:11

Starosta Řeporyjí Pavel Novotný překročil hranice, které by se překračovat neměly, kritizoval v...

Důchod daleko, ale práci nedostanou. Nezaměstnaných šedesátníků přibývá

11. května 2024

Premium Lidé kolem šedesátky při hledání zaměstnání narážejí na zeď. Zaměstnavatelé o ně nestojí, preferují...

Publikace Nerudové jsou ostuda. Zesměšňuje všechny vědce, míní europoslanec

9. května 2024  12:08

Ekonomka a kandidátka do Evropského parlamentu za hnutí STAN Danuše Nerudová publikováním do...

Letouny F-16 budeme považovat za nosiče jaderných zbraní, varovalo Rusko

7. května 2024  14:14

Rusko bude považovat stíhačky F-16 americké výroby za nosiče jaderných zbraní bez ohledu na jejich...

VIDEO: Ukrajina zničila naráz deset ruských strojů, zaplatila životy vojáků

15. května 2024  9:42

Ukrajinská armáda hlásí zničení pěti ruských armádních vozidel v rámci jedné operace, při které...

Blbá nálada je zpět, ukázal průzkum. Čechy trápí finance i nejistá budoucnost

15. května 2024  9:36

Premium Blbá nálada. Termín použitý Václavem Havlem, jímž popisoval pocity frustrace a zklamání, je zpět....

Zelenskyj zrušil cestu do ciziny, složitá situace na frontě mu neumožňuje odjet

15. května 2024  9:34

Prezident Volodymyr Zelenskyj kvůli složité situaci na Ukrajině zrušil cestu do Španělska a...

Žáci mají výsledky přijímaček na SŠ, přijato je 94 procent uchazečů

15. května 2024  7:16,  aktualizováno  9:29

Přímý přenos V informačním systému DiPSy jsou k dispozici výsledky přijímacích zkoušek na střední školy. Ministr...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 334
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1785x
Jsem máma 3 dětí dvou generací. Chci psát o všem, co mne přiměje k zamyšlení, nadchne či rozhořčí. Jsem učitelka i věčný student. Miluji svou rodinu.