Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jmenuji se Margie, jsem asistenční pes, a občas potřebuji Vaší pomoc, lidi.

Jsem Margie a můj úkol je pokaždé, když moje panička zkolabuje, ji přivést k vědomí a podala jí telefon, aby si přivolala pomoc. Tentokrát se ale přihodilo něco jinak. Panička nemohla dýchat, telefonovat ani volat o pomoc.

Paničce šlo o život, a tak jsem bojovala jako lvice.

Panička upadla, jako se jí občas přihodí, ale tentokrát jí nešlo podat mobil. Nemohla si ho vzít do ruky ani volat. Dokonce na mne ani nemohla mluvit a hlazením mě uklidnit. Došlo mi, že je něco jinak a netušila jsem, jak jí pomoci. Špatně se jí dýchalo, ruce, kterými mě hladí, jí nejprve hrozně brněly a pak se jí nehezky kroutily a nohy by jí neunesly.

Štěkala jsem o pomoc, běhala jsem za lidmi, co procházeli kolem, vysvětovala jsem, co mi má retrívří výmluvnost dovolila, snažila jsem se je přimět, aby si mou paničku prohlédli a pomohli jí, ale všichni byli jako slepí a hluší.

Nechápu to. Nosím vestičku s označením “asistenční pes”, moje panička je mladé děvče, opravdu vypadala zuboženě a já jsem se tak moc snažila. A stačila jediná věc. Zavolat lékařskou pomoc. Telefonovat totiž opravdu neumím.

Jsem cvičená tak, abych od své panicky neodbíhala, když má problém, ale tentokrát jsem vážně musela. Tak moc jsem se o ní bála, ale pořád jsem neztrácela naději, že se někdo ustrne.

Když pracuji, nehraji si s cizími pejsky, ale zkrátka nebylo zbytí.  Nakonec to bylo jediné správné řešení. Za pejskem, který mě přiše očuchávat, přišel jeho páníček a ten situaci pochopil a přivolal pomoc.

Lidi, moc prosím za všechny lidi, co se v podobné situaci octnou, nebojte se pomoci. Snad bych chápala, kdybych neměla vestičku, ale i kdyby se to stalo někomu z vás, kdo pejska, jako já, k dispozici nemá. Nebojte se volat záchranku. Vždy je tam dispečerka, která vás povede, pokud půjde něco dělat, než přijedou záchranáři. Tentokrát jsem vás opravdu moc potřebovala.

Víte, moje panička to udýchala, ale co kdyby si místo zablokování páteře způsobila pádem zranění hlavy? Nebo kdyby upadla v důsledku krvácení do mozku? To už by tu nebyla.

Mohlo se to stát komukoliv z vás a za 90 minut, po které mé paničce nikdo nepomohl, může postižený umřít nebo se dostat do horšího, nezvratného stavu.

 

Abyste si nemysleli, že si vymýšlím, připojuji popis situace mou paničkou:

DŮLEŽITÉ!! PROSÍM O PŘEČTENÍ A SDÍLENÍ!!

Musím se s Vámi podělit o moji včerejší smutnou zkušenost.

Trpím kolapsovými stavy s bezvědomím, ze kterého se sama neproberu. Z tohoto důvodu mi v Helppes - Centrum výcviku psů pro postižené o.s.vycvičili asistenčního signálního pejska jménem Margie. Tento anděl je oblečen do vesty s nápisem, že se jedná o asistenčního psa.

18.7.2018 jsem cestou do práce omdlela v parku mezi zastávkami Brusnice a Vozovna Střešovice na Praze 6 kolem 13 hodiny. Margie mne probrala jako vždy, ale já si u pádu nejspíše zablokovala hrudní páteř a nemohla jsem pořádně dýchat. Po probrání mi trvá, než začnu normálně vnímat, natož komunikovat. Protože jsem byla zmatená a nevěděla, co se děje a proč nemohu pořádně dýchat, dýchala jsem rychle a brzy mi začaly brnět ruce i nohy. V parku seděla nějaká slečna se psem, která podle mě musela vidět můj pád. Ovšem ta na situaci nijak nereagovala. Po mém probrání mi Margie donesla můj telefon a lehla si ke mně. V tu chvíli jsem nebyla schopná mobil ovládat a zavolat si pomoc. Pokaždé když někdo procházel okolo, začala Margie štěkat a okamžitě pro kolemjdoucího běžela, když k němu doběhla, otočila se a běžela zpátky ke mně, kde do mě žďoubla a běžela zpátky ke kolemjdoucím, toto několikrát opakovala. Bohužel za hodinu a půl s ní ke mně nikdo nepřišel. Když jsem viděla, že lidi nereagují, případně řeknou "jéé pejsek a má obleček" a jdou dál, mi bylo hůř, dýchala jsem rychleji a rychleji a tudíž mi více a více vše brnělo, až se mi zkroutily prsty na rukách a já nemohla hýbat ani rukama ani nohama. Vnitřně jsem panikařila, ale nemohla jsem volat o pomoc, jen jsem sledovala, jak se Margie bezradně snaží někoho ke mně dostat. Parkem prošlo dost lidí a někteří nanejvýše 3 metry ode mě a jeden pán dokonce 2x. Absolutně bez reakce. V této situaci jsem měla obrovské štěstí ve třech věcech. První byla ta, že jsem při pádu zrovna telefonovala s někým, kdo věděl o mém zdravotním stavu, a když jsem do telefonu přestala reagovat, okamžitě začal shánět pomoc. Bohužel byl zrovna v zahraničí a navíc netušil, kde se zrovna nacházím (v Praze to nezná). Zjistil, že zavolat do jiné země záchrannou službu není jednoduché a obvolával ambasády, aby mi tu sanitku někdo zavolal. DÍKY!! V podobnou chvíli, kdy se mu to konečně podařilo, ke mně Margie místo člověka nalákala jiného psa. Musel to být její záměr, protože normálně když omdlím, má tendenci je ke mně spíše nepouštět. Po chvíli co se okolo mě ten druhý pes motal, si pro něj přišel jeho páníček, a když mě uviděl z blízka, zavolal policii a sanitku. To bylo mé druhé štěstí. Sice napsané jako třetí, ale rozhodně je tím nejdůležitějším štěstím, že jsem u sebe měla svého anděla, který to ani po tak dlouhé době nevzdal a stále se snažil mi zachránit život. Díky týmu Helppes a nadaci RSJ a všem, co se podílejí či přispívají na výcvik těchto psů.

Trvalo to HODINU A PŮL než byl někdo ochotný dojít až ke mně. HODINU A PŮL jsem sledovala absolutní sobeckost a lhostejnost kolemjdoucích lidí.

Musím ovšem napsat i to, že Městská policie hl. m. Prahy, která dorazila jako první, se chovala skvěle. Snažili se mě uklidnit a pěkně se chovali i k Margie, nejdříve mi jeden z nich říkal, že ji vezme na stanici a tam mi ji pohlídá, než mě pustí z nemocnice, ale když jsem řekla, že ji chci u sebe, řekl, že zařídí, aby jela se mnou. Nakonec jeden z policajtů jel s námi i sanitkou, aby mohl Margie uklidňovat a hlídat při převozu. Ze strany záchranářů ze Zdravotnická záchranná služba hl. m. Prahy v sanitce s pejskem nebyl vůbec žádný problém a ani v nemocnici ÚVN, kde nás už znají a Margie se mnou vždy leží na lehátku. Polici, záchranářům a personálu v nemocnici patří obrovské díky za skvěle vykonanou práci, ale lidi by se měli stydět, protože pokud bych měla například vnitřní krvácení, nechali by mě tam klidně umřít.

Ještě děkuji i pánovi s pejskem za zavolání pomoci.

Chtěla bych Vás poprosit o pomoc při šíření téhle mé zkušenosti. Protože se tohle může stát (a nejspíš i stává) lidem, kteří v danou chvíli můžou být v ohrožení života a hodinu a půl čekaní by nepřežili.

Pokud někde uvidíte někoho, kdo jen trochu vypadá, že by mohl potřebovat pomoct, prosím, pomozte mu!! Pokud se k němu bojíte jít, nejste si jistí, zavolejte alespoň polici, protože je lepší aby měli 10 marných výjezdů než jeden nezachráněný život. Nikdy nevíte, jestli takovou pomoc nebudete potřebovat Vy nebo Vaši blízcí.

Děkuji.

 

Poznámka autorky blogu:

Tak si jen říkám, že bychom měli přestat říkat "chovat se jako psi", když psi se umí postarat lépe než mnozí z nás, lidí. Přiznávám bez mučení, že jsem si od přečtení výše uvedené výzvy autorky i organizace Helppes, která Margie vycvičila, musela dát skoro týden odstup. Byla jsem plná negativních emocí a spravedlivého rozhořčení. Raději jsem se seznámila se slečnou Hanou a poprosila ji, zda mohu o její situci psát. Musím říci, že mě odrovnala její smířlivost a její prosba, abych se čtenářům spíše snažila vysvětlit, k čemu jsou asistenční psi a jak takto postiženému člověku pomoci.

 

Snad má a především její slova padnou na úrodnou půdu.

Autor: Dáša Stárková | čtvrtek 26.7.2018 11:58 | karma článku: 31,37 | přečteno: 1803x
  • Další články autora

Dáša Stárková

Ne, maminko, tyhle boty mi nekupuj

slyším přes regál prodejny s obuví. A nechtěně slyším i přemlouvání maminky. Argumenty jako kvalitní podrážka, nepromokavé, užiješ je. A současně i téměř plačtivé odmlouvání čerstvě vyčáplého náctiletého syna. A zažívám deja vu

16.4.2023 v 12:45 | Karma: 29,62 | Přečteno: 978x | Diskuse| Ostatní

Dáša Stárková

Vnesme advent i do výběru prezidenta

Ve svém předchozím blogu jsem vyjádřila zklamání nad DN, ale současně opakuji, že ji zvolím, bude-li ve druhém kole místo mého favorita. Nyní prosím. Pojďme nehanit protikandidáty a namísto toho chvalme svého favorita, vysvětlujme

7.12.2022 v 15:02 | Karma: 15,06 | Přečteno: 353x | Diskuse| Ostatní

Dáša Stárková

Proč v mých očích jediná skutečná kandidátka na prezidenta klesla

Aby bylo jasno, píši o paní Nerudové. Přiznávám, v době, kdy kandidaturu zvažovala, podporovala jsem ji. Imponovala mi představa, že bychom měli prezidentku, jako na Slovensku, dámu, která by důstojně reprezentovala naši zemi.

3.12.2022 v 23:11 | Karma: 40,20 | Přečteno: 4755x | Diskuse| Ostatní

Dáša Stárková

Kam se poděla ohleduplnost aneb v roušce exotem

Kovidová epidemie zaplať Bůh zažehnána, restrikce pominuly, život se navrací do starých kolejí. Bohužel do těch starých. Tatam se poděla ohleduplnost, na to, co životy chránilo, je považováno za omezení, jejich nositelé za exoty.

2.12.2022 v 21:41 | Karma: 26,31 | Přečteno: 1251x | Diskuse| Ostatní

Dáša Stárková

Dušičkové pošli to dál aneb je to o lidech

Nepatřím mezi příkladné návštěvníky míst odpočinku mých předků. Nežiji poblíž žádného z nich, a tak často hřbitovy navštěvuji spontánně, nepřipravená. Místo toho vzpomínám a komunikuji s nimi při každém zapálení svíčky,

30.10.2022 v 11:10 | Karma: 19,47 | Přečteno: 352x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Spousta obětí střelby mohla být zachráněna, řekla matka Rakušanovi

25. dubna 2024  16:02,  aktualizováno  16:25

Na jednání výboru pro bezpečnost Sněmovny kvůli snaze opozičního ANO zřídit vyšetřovací komisi k...

Podvody přesáhly pět milionů, žalobce viní pojišťováka i jeho otce lékaře

25. dubna 2024  16:23

Z pojistných podvodů s celkovou škodou přesahující pět milionů korun obžaloval krajský státní...

Pomstím Palestinu, psal ve Francii podezřelý z únosu a znásilnění Židovky

25. dubna 2024  16:18

Policie ve Francii zadržela dvaatřicetiletého muže z pařížského předměstí Gennevilliers, který čelí...

Svědci mluvili až příliš, soud s Weinsteinem se zopakuje. Z vězení však nevyjde

25. dubna 2024  15:46,  aktualizováno  16:15

Newyorský odvolací soud ve čtvrtek zrušil odsouzení někdejšího hollywoodského producenta Harveyho...

  • Počet článků 334
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1785x
Jsem máma 3 dětí dvou generací. Chci psát o všem, co mne přiměje k zamyšlení, nadchne či rozhořčí. Jsem učitelka i věčný student. Miluji svou rodinu.