Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Zahradní koncert

Bylo krátce po poledni, když jsem se usadila do nového polstrování čerstvě posekaného trávníku. Hráškově zelenou mám ráda, uklidňuje mě. Protože nevydržím v klidu, zaměstnala jsem ruce otrháváním listů z mangoldu a špenátu.

Příjemnou atmosféru uvedlo vzdálené bručení motorů letadel, která mi kroužila nad hlavou. Sekačky, motorky a pily sousedů byly po dohodě o nedělním klidu uloženy a užívaly si sedmého dne.  Jejich mručivý monotónní zvuk převzali čmeláci, pasoucí se na nedalekých skalničkách. Protože bylo po malém deštíku, z nedalekého svahu bylo slyšet rytmické chroupání pasoucích se krav, jak ukusovaly vodou nacucaná stébla trávy.

Když už mě tahle ušními bubínky příjemně vibrující předehra téměř uspala, ozvaly se zprava první housle. Bohužel, nejsem ornitolog, odpusťte tedy nepřesnosti. Žlutobřichý ptáček usedl na náš mladý javor a uvedl téma kratičkým sólem. Procítěně protrylkoval každý tón, opřel se do legáta, dokonale zvládl několik oktáv, zkrátka užil si svou chvíli dokonale.

Odkudsi za naším živým keřem, kam jsem neviděla, se ozvaly druhé „housle“, které opakovaly sólistův nápěv. Chvíli si tak vyměňovali téma, občas ho o pár trylků obohatili či některý tón obměnili, ale celkově s tím druhým ptáčkem souzněli v přenádherném duetu.

Vlastně netuším, zda to byl namlouvající se pár anebo dva samečci, kteří se o čemsi informovali, ale mému uchu to znělo spíše jako dialog nežli jako dohady dvou rivalů.

Naše protagonisty na chvilinku vyrušilo auto odjíždějící od sousedů a hned na to následující zoufalý štěkot jejich fen jezevčíka. Jejich povětšinou uši rvoucí štěkot, užívající staccato a synkopy,  do něžného ptačího trylkování zazněl nejprve ve zdánlivé disharmonii. Ale po chvíli, podobně jako skladby Bohuslava Martinů či Petra Ebena, společně vytvořily zdánlivě absurdní, nebe se dotýkající, dokonalou harmonii. Basy doplňovaly krávy, jak několikrát zabučely. Barytonem se přidal mladý "bernský salašnický" od dalšího souseda. Serenáda se změnila v jaime sessions.

Když už se zdálo, že mě nic nepřekvapí, čekal mě lehký úlek. Na vejmutovku, asi metr od mé levé ruky, přeletěl ten vzdálenější ptačí sólista. Jehličí borovice mu pročíslo pírka, zdálo se mi, že propadl o stromové patro níže. On si jen upravil „fráček“, vyzkoušel, jak jeho hlásek zní ze špičky větvičky, malinko pohrdavě shlédl na mne, pracující, a načal malinko jiné téma.

Původní první housle, ptáček „domácí“, se nedal zahanbit. Přeletěl z javůrku na kolečko, které jsem měla po pravém boku, a tak jsem měla jejich koncert z první ruky. Vlastně jsme chvíli seděla přímo v orchestřišti.

Byla bych takhle poslouchala klidně až do večera. Z ložnice se však ozval synek, který se probudil po poledním spánku. Náš pes, do té doby se držící v uctivé vzdálenosti, přiběhl a položil mi hlavu na rameno, aby mě o tom informoval. „Už je čas, maminko, už je čas“.

A tak jsem protáhla zdřevěnělé nohy, rozhýbala zatuhlá záda, uklidila nepořádek na trávě. Poděkovala jsem celému orchestru a navzájem jsme si slíbili, že se zase brzy uvidíme. Už teď se těším, jaké téma si připraví napříště.

Autor: Dáša Stárková | pondělí 13.6.2016 9:32 | karma článku: 10,76 | přečteno: 252x
  • Další články autora

Dáša Stárková

Ne, maminko, tyhle boty mi nekupuj

slyším přes regál prodejny s obuví. A nechtěně slyším i přemlouvání maminky. Argumenty jako kvalitní podrážka, nepromokavé, užiješ je. A současně i téměř plačtivé odmlouvání čerstvě vyčáplého náctiletého syna. A zažívám deja vu

16.4.2023 v 12:45 | Karma: 29,62 | Přečteno: 978x | Diskuse| Ostatní

Dáša Stárková

Vnesme advent i do výběru prezidenta

Ve svém předchozím blogu jsem vyjádřila zklamání nad DN, ale současně opakuji, že ji zvolím, bude-li ve druhém kole místo mého favorita. Nyní prosím. Pojďme nehanit protikandidáty a namísto toho chvalme svého favorita, vysvětlujme

7.12.2022 v 15:02 | Karma: 15,06 | Přečteno: 353x | Diskuse| Ostatní

Dáša Stárková

Proč v mých očích jediná skutečná kandidátka na prezidenta klesla

Aby bylo jasno, píši o paní Nerudové. Přiznávám, v době, kdy kandidaturu zvažovala, podporovala jsem ji. Imponovala mi představa, že bychom měli prezidentku, jako na Slovensku, dámu, která by důstojně reprezentovala naši zemi.

3.12.2022 v 23:11 | Karma: 40,20 | Přečteno: 4755x | Diskuse| Ostatní

Dáša Stárková

Kam se poděla ohleduplnost aneb v roušce exotem

Kovidová epidemie zaplať Bůh zažehnána, restrikce pominuly, život se navrací do starých kolejí. Bohužel do těch starých. Tatam se poděla ohleduplnost, na to, co životy chránilo, je považováno za omezení, jejich nositelé za exoty.

2.12.2022 v 21:41 | Karma: 26,31 | Přečteno: 1251x | Diskuse| Ostatní

Dáša Stárková

Dušičkové pošli to dál aneb je to o lidech

Nepatřím mezi příkladné návštěvníky míst odpočinku mých předků. Nežiji poblíž žádného z nich, a tak často hřbitovy navštěvuji spontánně, nepřipravená. Místo toho vzpomínám a komunikuji s nimi při každém zapálení svíčky,

30.10.2022 v 11:10 | Karma: 19,47 | Přečteno: 352x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let

1. května 2024  12:58

Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...

To nemyslíte vážně! Soudce ostře zpražil bývalého vrchního žalobce

1. května 2024  10:17

Emotivní závěr měl úterní jednací den v kauze údajného „podvodu století“, v němž měly přijít tisíce...

Moskva se chlubí kořistí z Ukrajiny: Abramsy, Leopardy i českým BVP

1. května 2024  15:38

V Moskvě ve středu začala výstava západní vojenské techniky, kterou používá ukrajinská armáda a...

Sluší se, aby zaměstnanec věděl, proč je propouštěn, řekl Juchelka

2. května 2024  5:42,  aktualizováno  18:36

Přímý přenos Poslanci začali projednávat úpravu zákoníku práce. Stínový ministr práce a sociálních věcí Aleš...

Rozhodnutí o přijetí či nepřijetí eura v Česku udělá příští vláda, říká Fiala

2. května 2024  14:35,  aktualizováno  18:25

Dvacet let od vstupu do Evropské unie Česká republika stále nepřijala společnou evropskou měnu...

Na Plzeňsku hoří střecha sklárny. Zásah je komplikovaný, říkají hasiči

2. května 2024  18:22

V Heřmanově Huti na severním Plzeňsku hoří v areálu sklárny. Podle informací iDNES.cz od hasičů,...

SPOLU paroduje heslo ANO a spojuje ho s Ruskem, premiér Fiala to hájí

2. května 2024  10:56,  aktualizováno  17:53

V kampani před volbami do Evropského parlamentu vsadila koalice SPOLU i na antikampaň. Na sociální...

Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...

  • Počet článků 334
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1785x
Jsem máma 3 dětí dvou generací. Chci psát o všem, co mne přiměje k zamyšlení, nadchne či rozhořčí. Jsem učitelka i věčný student. Miluji svou rodinu.