Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
JL

Maturita z matematiky na strednich skolach ma obsahovat potrebu v hlavnim predmetu studia. Moje studie technologa vyzadovala znalost matematiky pro tento obor. Jeste dnes mohu s klidnym svedomim rici, ze pristup k naplni stredni skoly strojirenske v letech 1960 az 1970 byl perfekni. Ta znalost te matematiky pro uroven strojirenskejho technologa me zajistila prijemny zivot i mimo republiku!!!

3 0
možnosti
LB

Dášo, v tomto punktu s Vámi nemohu souhlasit. Budu se opakovat, ale pod blogem pana Nožičky jsem připomněla, že na průmyslovkách se v nedávné minulosti nejenže z matematiky nematurovalo, ale tento předmět končil třetím ročníkem. Ve čtvrťáku studenti oboru pozemní stavitelství a technická zařízení budov své znalosti z matematiky aplikovali v dalších předmětech, jako byla mechanika, statika, konstrukce staveb etc.

Na vysokých školách pak byli často úspěšnější, než absolventi gymnázií s maturitou z matematiky. Dnes jsou z někdejších absolventů SŠ bez maturity z matematiky vynikající architekti a stavební inženýři, kteří našli uplatnění i v zahraničí.

Přijde mi dost zvláštní, aby matematiku na stejné úrovni museli ovládat budoucí studenti matfyzu stejně jako třeba zdravotní sestry.

Můj syn je také jedním z těch, kteří z matematiky nematurovali a přesto bez problému vystudoval jaderku na ČVUT. Na první termín promovali snad výhradně průmyslováci, zatímco ti z gymnázií si studium prodloužili...

7 3
možnosti
JP

Tak to já mám opačné zkušenosti: Z matematiky jsem maturoval na gymnáziu a průmyslováci měli na VŠ všeobecně problémy s matematikou i s její aplikací. Ano, uměli vypočítat prostý nosník už z průmyslovky. Věděli JAK, ale nevěděli PROČ. A vědět proč je v matematice to zásadní.

2 0
možnosti
KP

Ztotožňuji se s Vaším názorem

KarmaR^

3 1
možnosti
Foto

Klikla jsem Vám karmu, protože matiku mám ráda a věnuji se jí. Nemyslím si však, že člověk, který nematuroval z matematiky, by si v životě nedokázal něco spočítat, že k tomu nutně potřebuje ovládat vektory, logaritmy a další lahůdky středoškolské matematiky. K běžnému životu a k tomu, aby ho šmejdi neokradli, žádnou náročnější matematiku nepotřebuje. Snad by měl ovládat složené úrokování z finanční matematiky, ale to už ze školy zapomněl, takže stejně ty výpočty za něho udělá buď někdo jiný, anebo výpočtové programy na internetu. Takový řemeslník, který má vymalovat pokoj a nakupuje barvy, už si vzorec pro výpočet povrchu kvádru také nepamatuje, stejně ho neuměl ani ve škole, přesto množství potřebné barvy dokáže správně odhadnout. Jsem ale pro maturitu z matematiky všemi deseti právě z důvodů, které v článku vypisujete - neumetat cestičky a vést ke vzdělávání exaktními vědami.

3 1
možnosti
PN

P21e15t24r 18N65e39m49e68c

4. 11. 2019 18:58

minus za toho remeslnika...povrch kvadru urcite potrebovat nebude :-) , ale u zedniku jsem nekolikrat narazil na neschopnost spocitat si pocet cihel, u sadrokartonaru pocet desek atd

0 0
možnosti
MB

M97i42l12a43n 41B68í87l18e41k

3. 11. 2019 13:49

Pár drobností.

Pokud matematiku na úrovni finanční gramotnosti, o které píšete, nejsou schopny dnešní střední školy vyučovat, pak by bylo trochu nešťastné požadovat z ní maturitu okamžitě. Prvořadým úkolem by mělo být zkvalitnění výuky; maturitní zkouška z mizerně vyučovaného předmětu by se trochu míjela účinkem.

No, postavit se problémům rozhodně dokážou i lidé bez maturity z matematiky:-). Maturita z matematiky taktéž není extra lékem na to, o čem píšete ("zda si dál hnít v pohodlné nevědomosti a neznalosti a stát se tak manipulovatelnějšími, tvárnějšími a snadněji ovlivnitelnějšími..."). Tady by spíš pomohly větší znalosti historie, popř. dalších společenských věd (které studentům mj. ukážou, že společnost se zdaleka neřídí jen oněmi tolik vzývanými logickými principy).

K úspěšným lidem. Záleží dost na tom, v čem člověk vidí nějaký životní úspěch, jaké má priority...

A jak píšete, že vaše generace měla povinnou maturitu z matematiky, pak to neplatilo pro všechna gymnázia, resp. střední školy.

9 0
možnosti
PV

P47a45v66e76l 45V95é53b77r

3. 11. 2019 14:09

Nic jste nepochopila. Výuka matematiky vás naučí nejen nějakému počítání (to se stejně, pokud to nepotřebujete, víceméně vypaří), ale hlavně zdokonalí logické myšlení - a to už vám zůstane.

2 1
možnosti
PS

P69e50t10r 68S98k28á85l42a

3. 11. 2019 13:30

Já se tedy domnívám, že myslet logicky dokáže i ten kdo z matematiky nematuroval. Samotná maturita z určitého předmětu nemusí být nijak zvláštní přínos pro další život. Záleží spíš na tom, jestli jsou získané (někdy spíš nabiflované) vědomosti dále rozvíjeny a využívány. Já jsem například povinně maturoval z ruštiny a nikdy mi to k ničemu užitečné nebylo. Maturoval jsem ostatně i z matematiky a v životě jsem využil nanejvýš trojčlenku i když jsem se věnoval spíše technickým oborům.

8 0
možnosti
PV

P66a72v39e30l 18V50é68b57r

3. 11. 2019 14:13

Hrubě se mýlíte. Myslíte, že nějakých dovedností dostanete tak nějak od boha, bez tréningu? Že kdyby Maradona poctivě netrénoval, byl by přesto fotbalový bůh?

0 2
možnosti
DS

děkuji, i já si moc vážím Vaší karmy a níže položeného příspěvku :-)

2 0
možnosti
RB

Vážení rodiče, jak si představujete pracovní činnost svých potomků? Znáte nějaký - jakýkoliv - i humanitní obor, který se obejde bez matematiky? Víte vůbec, že kdysi existovalo logaritmické pravítko? Je pravda, že pokud máte dostupný firefox, máte k disposici i kalkulačku, přiznávám, že když mám spočítat kolik je dvě a dvě, hodím to rovněž do kalkulačky. Až na jedno: Bez chápání matematiky se neobejdou ani prvňáčci ve škole.

3 0
možnosti
Foto

Dášo, podobně jako ty jsem totální nematematik a taky mám povinnou maturitu z matiky, mimochodem zkazila mi maturitní průměr. Jakožto jazykář a češtinář smím být zadavatel pouze u maturitních písemek z matematiky, což také každý rok činím. Z vlastní zkušenosti vím, že k maturitě z matiky se hlásí pouze ti, kterým tento předmět tzv. "celkem jde" a ti, kteří jsou na tom podobně jako já, se mu obloukem vyhýbají. Každý rok vidím, jak se i ti "celkem dobří" matikáři zapotí u Cermatovýho testu (o kterém učitelé matiky tvrdí, že je na úrovni osmé třídy - no nevím:-P). Pokud by se matematika stala povinnou pro všechny, dost možná by se uměle snížila laťka náročnosti podobně jako u angličtiny, aby snad čistě náhodou procento neúspěšnosti u MZ z matematiky někomu nekazilo politický profil. To asi není nejlepší řešení.:-/

Dobrá, ať je tedy matematika povinná pro všechny, ale ať se odliší její úroveň: studenti, kteří se hlásí na VŠ obory, kde je matematika nutná, by povinně dělali profilovou maturitu (tj. náročnější úroveň) a ti ostatní ať mají aspoň společnou (státní) MZ, kde by byly jen nejnutnější středoškolské základy a tzv. matematická gramotnost, kterou člověk v životě potřebuje nejvíce, tj. určitě ne integrály, derivace, funkce apod. Tak to vidím já, člověk matematikou nepolíbený, leč tento předmět do jisté míry respektující.

:-)R^

12 0
možnosti
Foto

Za nás povinná nebyla, jen se o tom pořád mluvilo a zavedení se odkládalo. Matiku si vybírali ti, co se jí chtěli věnovat, a ti, co se nechtěli drtit "šprtací" předměty. Samozřejmě za předpokladu, že jim matika tak nějak šla.:-)

3 0
možnosti
  • Počet článků 334
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1785x
Jsem máma 3 dětí dvou generací. Chci psát o všem, co mne přiměje k zamyšlení, nadchne či rozhořčí. Jsem učitelka i věčný student. Miluji svou rodinu.